woensdag 12 oktober 2016

1 week na de operatie (12-10-2016)

Hi allemaal,

Zo... de eerste week zit er op! De week is best snel gegaan ondanks dat ik de hele dag op de bank heb gelegen.

Sinds gisteren voel ik me wat beter. De zwelling is al aardig gezakt, maar het is wel erg geel/blauw geworden. Gister ben ik ook terug in het ziekenhuis geweest om nieuwe elastieken te laten plaatsen. Zondag probeerde ik een beetje ragout te eten door een spuit waardoor m'n elastiek knapte. Gelukkig was dit geen probleem en heeft de mondhygiënist van het ziekenhuis makkelijk nieuwe elastieken kunnen plaatsen. Dit was dan ook de eerste keer na de operatie dat ik m'n mond open moest doen. Ik kon amper mijn mond zelf open doen, ze moest hem open duwen. M'n kaken hebben natuurlijk al een week op elkaar vast gezeten, me kaken zijn hartstikke stijf. Ook is het best een eng idee om m'n mond open te doen.



Veder gaat eten echt niet gemakkelijk... Ik heb al een aantal dingen uitgeprobeerd van ragout tot geprakte pasta me saus, maar dit was echt niet te doen. Wat ik nu dus vooral drink is soep, smoothies, yoghurt, brinta en aardbeienmilkshakes voor de calorieën. Het vloeibaar eten begint nu wel te wennen. Gister avond heb ik aardappelpuree verdund met veel jus, dit was erg lekker! Een voordeel van het niet kunnen eten is dat de kilo's eraf vliegen! Ik ben in 5 dagen al 5 kilo kwijt.

De pijn valt gelukkig heel erg mee. Sinds maandag slik ik minder paracetamol, sinds dinsdag slik ik er alleen nog een voor het slapen gaan. Ik ben ook niet meer moe. De eerste paar dagen viel ik constant in slaap omdat de narcose nog niet uit mijn lichaam was. s'nachts gaat slapen ook steeds beter, eerst lag ik nog wat ongemakkelijk vanwege de zwelling. Nu de zwelling gezakt is, gaat dit allemaal wat makkelijk en slaap ik de hele nacht door,

Ik had eigenlijk niet verwacht dat ik zo weinig pijn zou hebben, tot nu toe valt alles eigenlijk best mee. Het is vooral het ongemak van de zwelling en het niet kunnen eten en praten. Ik mis het eten eigenlijk minder dan ik had gedacht.. Omdat het zoveel moeite kost om te eten  heb je ook niet veel trek. Op de bank liggen begint wel een beetje te vervelen nu, maar ik moet m'n rust nemen.

Donderdag ga ik terug naar de kaakchirurg voor controle. Vrijdag ga ik weer naar de orthodontist, zij gaan de kaak veder sturen met de elastieken.

Hieronder een foto van hoe de zwelling er uitziet na 1 week:



Gelukkig krijg ik al een klein beetje weer vorm in mijn gezicht. Mijn volgende blog zal volgende week woensdag weer online gaan.

x Vivian

Geen opmerkingen:

Een reactie posten