woensdag 19 oktober 2016

2 weken na de operatie (19-10-2016)

Hi allemaal,

Het is alweer twee weken geleden dat de operatie heeft plaats gevonden. In deze blog ga ik jullie vertellen over mijn afspraak bij de orthodontist en de kaakchirurg, de elastieken, de zwelling/pijn en het eten.

Vrijdag ben ik weer voor het eerst na de operatie bij de orthodontist geweest. De orthodontist heeft de elastieken los gemaakt en gekeken naar de stand van me kaak, hij was gelukkig erg tevreden. Hij heeft uitgelegd dat ik nu nog een half jaar mijn beugel zou behouden en dat we in dat half jaar de laatste dingen gaan fine tune. Ook heb ik nieuwe elastieken gekregen en hebben ze me laten zien hoe ik deze zelf moet vervangen. Omdat mijn kaakspieren nog gewend zijn aan de oude stand, moeten de spieren gestuurd worden met elastieken. Ik moet ze elke ochtend en avond uit doen tijdens het tandenpoetsen en ze na het poetsen moet ik ze weer om de haakjes heen plaatsen. Dit zorgt voor veel frustratie... De elastieken moeten om de onderste kies heen en me hoektand. Omdat de binnenkant van me mond nog een beetje opgezwollen is, is het  heel lastig om het elastiek om het haakje bij me kies heen te krijgen. Ik ben hier dan ook echt wel 10 minuten mee bezig. Omdat me mond hoeken ook nog zeer doen van de operatie is het best vervelend om je mond open te moeten trekken. Maar we blijven gewoon oefenen!

Vanochtend ben ik ook weer bij de kaakchirurg geweest voor mijn tweede controle. De wonden van de operatie zijn dicht en alles zag er goed uit. Het gevoel in me onderlip is aan het terug komen, ik heb lichtelijk gevoel in me onderlip. Me kin is nog steeds gevoelloos. De volgende afspraak is over 4 weken, na deze afspraak mag ik eindelijk weer kauwen! Ook mag ik weer de dingen gaan doen die ik voor de operatie deed zoals, sporten en zingen. Het einde is dus in zicht! Zodra ik weer ga kauwen zullen ook me spieren soepel worden en kan ik me mond weer volledig openen.

Veder valt de pijn heel erg mee. Ik heb nog wel moeite met het openen van me mond, daarom probeer ik elke avond en ochtend even te oefenen door me mond zover mogelijk open te doen. De zwelling is ook al aardig gezakt. Ik krijg al een beetje vorm in me gezicht. De gele plekken zijn verdwenen. De blauwe plekken zijn nog wel zichtbaar, maar deze beginnen ook weg te trekken. 

Sinds vrijdag eet ik met een klein lepeltje. Eerst at ik vooral soep en yoghurt door een rietje. Nu ik me mond kan en mag openen hap ik me eten van een lepeltje. Dit zorgt er ook voor dat ik wat meer kan eten. Wat ik nog steeds eet is aardappelpuree, verdund met jus en spinazie. Ik eet ook nog steeds veel soep. In de tomatensoep doe ik stukjes brood, deze worden dan heel zacht. Zo krijg ik ook nog brood binnen. Ook heb ik al geprakte knakworstjes, pasta, ragout en witvis gegeten, deze verdun in dan met een beetje saus. Wat ook heel lekker is voor verkoeling zijn ijs en milkshakes!

Nu ik steeds meer begin op te knappen, begin ik ook steeds meer dingen te missen. Zoals lekker eten, sporten en vooral het zingen. a.s. vrijdag ga ik een paar uurtjes werken, ik heb hier dan ook erg veel zin in! Lekker weer bezig zijn.

Hieronder een foto van twee weken na de operatie:


Een week na de operatie:

Zoals je ziet is het al een heel verschil met vorige week! Mijn volgende blog zal ik volgende week woensdag weer plaatsen. :)


x. Vivian

Geen opmerkingen:

Een reactie posten